<a href='http://voedselbankennederland.nl/nl/voedselveiligheid.html'><div style='color: #000;'>Voedselveiligheid</div><div style='color: #d9782d;'>speerpunt</div><div style='color: #d9782d;'>in strategie</div></a>

Met pijn in haar hart neemt Ria afscheid als vrijwilligster van de Voedselbank

Na ruim 11 jaar werkzaam geweest te zijn als vrijwilligster voor de Voedselbank, heeft Ria van Leeuwen afscheid genomen. Vrijwilligster van het eerste uur, want Voedselbank Deventer bestaat sinds 2006.
Enthousiast reageerde Ria om wat meer te vertellen over de beginjaren.


Hoe zag het eerste jaar van de Voedselbank eruit?
Het eerste jaar was heel erg opbouwend, we waren pioniers en moesten veel zelf ontdekken en regelen en sturen. Wel heel leerzaam. Zelf begon ik in maart 2006 met kratten vullen. Dat waren er 24!
De eerste klanten kwamen binnen via de actie van de kerken. Dit waren klanten die vanuit de kerken jaarlijks een kerstpakket kregen.We groeiden al heel snel naar een groter aantal klanten.
Na een maand werd ik ook ingezet om de intakes te doen. We gingen dan met zijn tweeën bij de gezinnen op huisbezoek en hadden vele huiskamergesprekken en kregen veel op ons bordje. We waren met een groepje van 6 consulenten en hadden wel 15 aanvragen per week.
Daarnaast moest ook de administratie wat klanten betreft gedaan worden, dat werd ook een van mijn taken. Brieven naar de klanten, de lijsten met de namen voor de uitgifte, Brieven voor als de klant niet gekomen was, pasjes maken. Dit alles gebeurde thuis want daar had ik een computer. Mijn werkweek bestond vaak uit 20 uur of meer.

Als je nu met toen vergelijkt, wat zijn voor jou de grootste verschillen en/of overeenkomsten?
Toen we een groter klantenbestand kregen werden er ook laptops aangeschaft en gebeurde er veel in de loods zelf. Dit was natuurlijk beter en handiger. Ook de huisbezoeken werden vervangen door intakes in de loods. Voor de klanten geen inbreuk meer in hun privacy.
Alles werd centraal gecoördineerd en de hele aanpak werd professioneler. We kregen ook veel meer collega's met ieder zijn eigen speciale inbreng..
De sfeer onder de vrijwilligers is altijd heel gemoedelijk en loyaal gebleven, het is altijd goed samenwerken geweest.

Welk werk heb je als het meest prettig ervaren?
Het directe contact met de klant, dus de intakes en de uitgifte op vrijdag heb ik altijd met heel veel plezier gedaan.
Ik keek altijd naar de vrijdag uit. Ook nu is er nog steeds ruimte voor een praatje een grapje of voor de belangrijke vraag "Hoe gaat het nu met je" als je hoorde dat de klant problemen had.

Jij bent aan het woord; wil je nog iets kwijt aan de vrijwilligers?
Doe dit werk vanuit je hart met mededogen en respect voor de klant, het voelt gewoon goed om je op deze manier in te zetten voor de voedselbank. 
Het is best wel met pijn in mijn hart dat ik om gezondheidsredenen afscheid neem van de Voedselbank.
Ik ga jullie allemaal missen!

Ria van Leeuwen

Deel dit nieuws